مسئله توسعه و توسعه متوازن امروزه حاصل تجربیاتی است که با عنایت به ادبیات معرفت شناسی تقریبا گسترده و تجربههای مختلف برنامههای توسعه در کشورهای گوناگون، همچنان زنده و پویاست. توسعه دارای سطوح و ابعاد مختلف است. این مفهوم چه در حیطه هستیشناختی آن و چه در معنای معرفت شناسی، از هرگونه تقلیلگرایی گریزان است. از این روی این مفهوم امکانی را فراهم میآورد که با پرداختن به مسئله توسعه و ارتباط آن با بخشهای مختلف جامعه، مواد اولیه مناسبی برای یک همایش علمی که بسوی تقویت علم بین رشته ای حرکت میکند، فراهم آید. بدون دوری از انواع تقلیلگرایی، بدون داشتن یک موضع هستیشناسی چند لایه و بدون اتخاذ رویکردی تلفیقی-نه التقاطی- امکان هر نوع جریان بین رشتهای غیر ممکن است. همایش تعلیم و تربیت از ابتدا در همین سمت حرکت کرده است. در همایش پیش رو نیز محوریت بحث با دو مسئله بنیادین توسعه و آموزش است. ولی مفهوم جامعه به ما یادآوری میکندکه توسعه و آموزش در جامعه در ارتباط متقابل با دیگر عناصر (خرد و کلان) و ابعاد(اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، زیست محطی و..) ممکن است. لذا هدف اساسی در همایش پیش رو این است که ضمن واکاوی مسله توسعه در ارتباط با بخشها و سطوح مختلف جامعه و فراهم آوردن برخی تمیهدات نظری و اجرایی،گامی هرچند کوچک بسوی مطالعات بین رشته ای و فرا رشته ای نیز بردارد.
|